Studiu: Mediul de afaceri din Romania 2015
Studiu: Mediul de afaceri din Romania 2014
June 10, 2014
TMF Romania va participa la evenimentul HR Partner, organizat de catre HR Club
February 16, 2017

Despre această lucrare

Concluziile se bazează pe rezultatele sondajului realizat de TMF Group în perioada iunie – noiembrie 2015, subiecții săi fiind 56 de de profesioniști angajați ai unor companii internaționale și locale care activează în România.

Despre TMF Group

TMF Group asistă în mod unitar companiile internaționale care doresc să opereze și să investească transfrontalier. Experții săi în contabilitate, domeniul juridic, financiar, resurse umane și salarizare, aflați în întreaga lume, asistă clienții în administrarea structurilor juridice, financiare și de investiții în diferite zone geografice. Cu operațiuni în peste 80 de țări, în care furnizează servicii de outsourcing, TMF Group este expertul global care înțelege nevoile locale.

TMF Group în România oferă companiilor locale și internaționale o gamă completă de servicii profesionale, de la contabilitate și raportare până la resurse umane, salarizare și servicii juridic - administrative. Prezentă pe piață din 1999, TMF Group România are acum o echipă de 100 de experți în contabilitate, servicii juridicadministrative, financiare, resurse umane și salarizare, care pot asista atât start-up-uri, cât și organizații multinaționale în atingerea obiectivelor de business, respectând în același timp reglementările locale și internaționale.

Perspectivele de afaceri din România

Prognoza economică pentru Europa Centrală și Estică indică o creștere stabilă, România rămânând țara cu cea mai rapidă creștere economică din regiune. În Q3 2015, PIB-ul României a crescut cu 1,4% față de cele trei luni anterioare, cu 0,5% mai mult decât Polonia, țara cu a doua creștere economică accelerată din regiune.

În decembrie 2015, Moody’s a schimbat perspectiva de rating a României Baa3 de la stabilă la pozitivă, datorită reducerii deficitului fiscal și stabilizării nivelului datoriei publice guvernamentale.

Potrivit Moody’s, accelerarea creșterii economice a României e determinată de doi factori:

  • Corectarea dezechilibrelor macroeconomice și reducerea vulnerabilităților economiei la șocurile externe, creând astfel premisele pentru o creștere economică solidă

  • Eforturile susținute din ultimii ani în procesul de consolidare fiscală și de reducere a deficitului bugetar și stabilizarea nivelului datoriei publice guvernamentale

De la lansarea primei noastre lucrări, românii au ales un președinte proeuropean în persoana lui Klaus Iohannis, iar premier a devenit Dacian Cioloș, ambii fiind bine primiți de statele din UE. Continuarea integrării în Uniunea Europeană ar putea contribui la îmbunătățirea cadrului instituțional al țării și a capacității sale.

Creșterea economică a României a fost predominant determinată de agricultură, datorită a doi ani agricoli foarte buni, și de industria auto, iar cererea locală a dus la o creștere reală a salariilor. 2014 a fost primul an în care România postcomunistă a avut un surplus de bunuri și servicii, iar acesta a fost stimulat de exporturile în IT și servicii financiare.

Îmbunătățirea infrastructurii rămâne o provocare pentru România și afectează companiile internaționale care vor să se extindă în țară. Liniile ferate sunt deținute în principal de stat, iar transportul, deopotrivă cel de pasageri și de marfă, se desfășoară încet.

Una din cele mai presante probleme pentru companiile locale și internaționale active în România o constituie rapiditatea schimbării legislației și dificultatea respectării obligațiilor fiscale. Mai mult de jumătate din respondenții la sondajul TMF Group au o percepție negativă asupra taxelor și legislației.

Moody’s a schimbat perspectiva de rating a României Baa3 de la stabilă la pozitivă.

Climatul de business din 2015

La invitația de a participa la sondaj au răspuns 56 de profesioniști, dintre care 34% directori financiari, 21% directori generali și 16% directori ai departamentelor de resurse umane, angajați ai unor companii internaționale și locale care activează în România. Majoritatea acestor companii au sediul în România (55%), 25%, în Europa de vest și mai puțin de 10%, în Europa de est, centrală și pe alte continente.

În ce privește tendințele economice, 85% dintre respondenți au declarat că le-a crescut venitul. Dintre aceștia, 31% au menționat o creștere de între 5% și 10%, iar 14%, între 10% și 15% și peste 20%. În ciuda acestei creșteri, doar 16,67% dintre respondenți s-au extins în alte regiuni din România sau peste hotare.

Când au fost întrebați despre schimbările legate de afaceri față de 2014, între 60% și 80% dintre respondenți au declarat că nu au observat schimbări. Cu toate acestea, 29% au observat îmbunătățiri în stabilirea procedurilor de banking și de contabilitate, găsirea unor sedii adecvate și a furnizorilor locali, iar 26%, în respectarea legislației muncii și salarizarea angajaților pe baza mecanismului pieţei.

Cât despre mediul de business autohton, companiile străine care operează în România au o percepție negativă referitor la nivelul taxelor și la legislație (62%), la colaborarea cu autoritățile (38%) și la găsirea forței de muncă.

Companiile străine active în România au o părere bună despre protecția angajatului (36%), competitivitatea mediului de business (28%), despre forța de muncă (21%) și despre protecția pe care cadrul legal i-o asigură angajatorului (15%).

Cele mai dificile aspecte ale business-ului companiilor străine prezente pe piața din România din punctul de vedere al respectării reglementărilor locale sau internaționale sunt:

  • Adaptabilitatea politicilor corporative la exigențele legislației locale (41%)

  • Găsirea unor angajați competenți și implementarea proceselor standardizate în funcție de diverse jurisdicții (36%)

Transpunerea rapoartelor financiare locale și a rapoartelor specifice într-un mod accesibil managementului (26%).

Cele mai presante dificultăți ale companiilor țin de schimbarea frecventă a legislației (54%), obținerea unui sprijin adecvat din partea statului (51%) și implementarea exigențelor legislative (49%).

Servicii financiare globale în Romania

Respectarea reglementărilor este crucială; multe companii angajează personal sau recurg la alte companii pentru:

  • A avea acces la expertiza și experiența unor profesioniști (36%)
  • A fi mai adaptabili la schimbările legislației (28%)
  • A obține o structură superioară de costuri în ce privește raportarea fiscală și financiară de calitate (25%).
Sondajul realizat de TMF Group demonstrează că 47% din companii au recurs deja la terțe companii pentru servicii de HR și salarizare, 25%, pentru respectarea obligaţiilor fiscale și 19%, pentru contabilitate și raportare, în timp ce 31% dintre respondenți nu apelează la servicii externe. În ce privește aceste companii, ele ar fi dispuse să externalizeze respectarea obligaţiilor fiscale (47%), urmată de HR și salarizare (40%) și de contabilitate și raportare (20%).

Concluzii

România este una din țările europene cu o creștere economică accelerată. Moody’s estimează o accelerare a creșterii economice în 2016, pe fondul unei expansiuni robuste a consumului privat și creșterii investițiilor, ceea ce va însemna o creștere a PIB-ului cu 4,1% (față de 3,5% în 2015).

Respectarea reglementărilor și procedurilor locale reprezintă o problemă pentru companii. Peste jumătate dintre respondenți consideră că e dificil să găsești forță de muncă adecvată.

Companiile locale și internaționale au rezolvat această problemă recurgând la externalizarea serviciilor de HR și salarizare, respectarea obligațiilor fiscale, contabilitate și raportare. Firmele ar avea astfel mai mult timp pentru a se concentra asupra activităților lor de bază (64%), ar reduce numărul amenzilor (31%) și s-ar bucura de confortul indus de diminuarea dificultăților administrative (22%).

Companiile caută un partener local puternic cu standarde internaționale, un partener de impact, care le va ajuta să se dezvolte și să respecte reglementările într-un mediu care se schimbă încontinuu.

Comments are closed.